Susur Malim

Susur Malim
Susuri

Jumaat, 18 Mac 2011

37 : Amalan Di Kaunter


Tarikh   : 15.03.2011
Tempat :  Kedai, Taman Universiti
Situasi  :
Jurujual yang tidak mesra pelanggan dengan mempamerkan muka yang masam.  Apatah lagi untuk mengucapkan “terima kasih” atau membalas dengan “sama-sama”. 

Ulasan  :
Amalan di kaunter juga adalah salah satu kemahiran yang oerlu dikuasai oleh semua jurujual.  Khidmat terbaik haruslah diberikan kepada pelanggan supaya pelanggan berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan.  Apalah salahnya andai mengucapkan “terima kasih” atau sapaan yang lain melambangkan jurujual menghargai kehadiran pelanggan di kedainya.  Inilah yang dikatakan kemahiran berbahasa, walaupun bahasa itu dipelajari dari kecil lagi, namun tidak semua tahu untuk berbahasa dengan tepat dan betul, malah harus diingat bahawa mimik muka juga adalah bahasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan