Susur Malim

Susur Malim
Susuri

Ahad, 6 Februari 2011

2 : KISAH SABAR

Tempat : Lif, Proton City.
Tarikh   : 18/1/2011 ( Selasa ).
Situasi   :
Seorang mahasiswi sedang menunggu lif bersama-sama puluhan pelajar lain yang juga mahu ke aras satu dan dua bangunan Proton City.  Pada mulanya aku langsung tidak perasan akan mahasiswi tersebut.  Namun, setelah beberapa ketika aku terperasan yang dia masih belum menaiki lif sama ada disebelan kiri mahupun disebelah kanan.  Aku menjadi tertarik dan tertanya-tanya.  Tidak lama kemudian, pelajar yang mahu menaiki lif mulai surut dan hanya tinggal tiga orang sahaja termasuk mahasiswi berkenaan, kemudian setibanya lif di aras bawah barulah mahasiswi berkenaan menaiki lif bersama dengan dua orang lagi pelajar.

Ulasan  :
Dalam keadaan mengejar masa dan kelas, memang sukar mahu melihat orang yang sesabar mahasiswi berkanaan.  Dalam keadaan terdesak mengejar masa, ramai yang tidak akan mempedulikan orang lain, sebolehnya sebuah lif itu akan dipenuhpadatkan asalkan dapat naik ke aras yang dituju.  Namun, bagi kes mahasiswi tadi, setelah aku amati perlakuannya, aku dapat simpulkan beberapa perkara.  Pertama, mingkin dia tidak suka berebut dan naik lif dalam keadaan berasak-asak.  Kedua, mungkin dia tiada kelas dalam jam yang terdekat.  Ketiga, mungkin dia sememangnya seorang yang sangat sabar.  Cadangan bagi sesiapa yang kelasnya hanya di aras satu, tidak perlulah menggunakan lif, gunakanlah tangga, supaya keadaan tidak terlalu sesak dan seksa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan